Własna działalność spedycyjna w Polsce

, , Skomentuj

W dzisiejszym wpisie, chciałbym poruszyć odpowiedż na pytanie, które bardzo często dostaję na maila od Państwa, a mianowicie jak wygląda proces założenia własnej firmy spedycyjnej w Polsce.

Założenie własnej działalności gospodarczej, bez względu na zakres wykonywanych usług, należy rozpocząć od zdobycia wszystkich potrzebnych pozwoleń. W przypadku działalności opierającej się na spedycji i transporcie, należy oczywiście posiadać stosowne uprawnienia. Ich brak wiąże się z koniecznością zapłacenia wysokiej kary finansowej!

Prowadzenie działalności spedycyjnej

Prowadzenie działalności spedycyjnej wiąże się oczywiście z założeniem własnej firmy. Zanim jednak złożymy odpowiednie wnioski, warto postarać się o odpowiednie licencje, dzięki którym prowadzenie własnej firmy będzie możliwe. Potrzebnym dokumentem jest certyfikat kompetencji zawodowych, który pozwala na uzyskanie licencji na spedycję.

Czy właściciel firmy musi posiadać certyfikat?

Mitem, który często jest powtarzany, jest to, że to właśnie  właściciel firmy musi posiadać odpowiednią licencję na spedycję. W rzeczywistości jednak takie stosowne pozwolenie musi mieć jeden z pracowników, żadne przepisy nie określają, że musi to być szef. Takie rozwiązanie ma swoje plusy i minusy. Przede wszystkim pozwala na szybkie otwarcie działalności, bez konieczności zdobywania uprawnień. Z drugiej strony kłopotliwa jest sytuacja, kiedy pracownik zrezygnuje z pracy – wtedy trzeba zawiesić chwilowo działalność, aż do znalezienia zastępstwa.

Licencja na spedycję krok po kroku

Przed zdobyciem licencji na spedycję należy przejść odpowiednie szkolenie. Koszt tego szkolenia to około 1200 złotych. Takie szkolenie trwa zazwyczaj około 40 godzin. Po szkolenia należy przystąpić do egzaminu, którego koszt wynosi 800 złotych. Po pomyślnym zdaniu egzaminu, należy złożyć wniosek do Starostwa Powiatowego lub Urzędu Gminy o wydanie licencji na spedycję. Do uzyskania licencji potrzebne jest także zabezpieczenie finansowe w wysokości 50 tysięcy euro. Posiadanie takich środków można udowodnić na przykład rachunkiem bankowym, posiadanymi akcjami, nieruchomościami czy poprzez poręczenie bankowe.Na rynku jest także wiele firm, które oferują sprzedaż spółek z oo z licencją spedycyjną, dzięki czemu oszczędzamy sporo czasu i nerwów.

Licencja na transport

Warto pamiętać o tym, że przepisy prawa rozróżniają działalność spedycyjną od transportowej. Spedycja jest szerszym zagadnieniem. Usługi transportowe wymagają zdobycia zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, jeśli są one świadczone samochodem o masie większej niż 3,5 tony – podpowiada właściciel strony gotowespolki.co. Wyróżnia się zezwolenie na przewóz rzeczy oraz zezwolenie na przewóz osób. Do wydania zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego potrzebne jest prawo jazdy kategorii C, D albo C+E. Koszty szkolenia i egzaminu są podobne, co w przypadku licencji na spedycję. Dodatkowo należy zapłacić 1000 złotych na poczet wydania bezterminowego zezwolenia do wykonywania usług na terenie kraju. Jeśli planujesz oferować usługi także za granicą, potrzebne jest osobne zezwolenie. Jego koszt jest zależny od okresu i rodzaju usług, może wynosić nawet kilka tysięcy złotych.

Oferowanie usług transportowych samochodami do 3,5 tony nie wymaga starania się o odpowiednie zezwolenia. W przypadku spedycji nie ma żadnego rozróżnienia – licencja potrzebna jest bez znaczenia na wagę pojazdów, którymi oferowane są usługi.

 

Odpowiedz