E-rezydent w Estonii – krok po kroku jak go otrzymać

, , 2 komentarze

karta e-rezydenta Estonii
karta e-rezydenta Estonii
flickr.com

E-rezydencja jest unikalnym w skali światowej projektem, dzięki któremu obcokrajowiec z łatwością może założyć konto bankowe i firmę w Estonii. E-rezydencja daje wygodę korzystania z wielu usług elektronicznych, które dostępne są dla obywateli Estonii. Proces aplikacji jest bardzo prosty i odbywa się online.

E-rezydencja w Estonii krok po kroku

Proces uzyskania e-rezydencji jest prosty, wystarczy kierować się poniższymi krokami.

  1. Wypełnij formularz!

Wejdź na stronę apply.e-estonia.com i wypełnij dostępny tam formularz. Jakie informację musisz udostępnić w formularzu? Są to:

  • imię i nazwisko
  • data urodzenia
  • kraj urodzenia
  • obywatelstwo
  • płeć
  • kraj
  • dokładny adres
  • e-mail
  • telefon
  • miejsce odbioru karty
  • typ dokumentu tożsamości
  • numer dokumenty
  • wydany przez
  • data wydania i data ważności dokumenty
  • kraj wydania
  • zdjęcie (nie starsze niż 6 miesięcy)
  • kopia dokumentu tożsamości
  • umotywowanie e-rezydencji.

Umotywowanie aplikacji o e-rezydencję może dotyczyć podjętych lub planowanych działań, a także wizyt w Estonii z powodów finansowych, biznesowych lub prywatnych.

Do aplikacji można dołączyć dodatkowe dokumenty, np. potwierdzające noszenie nakrycia głowy ze względów religijnych lub dokumenty potwierdzające kontakty biznesowe z estońskimi partnerami.

  1. Wnieś opłatę

Po zapisaniu formularza należy uiścić opłatę. Obecnie wynosi ona 100 euro plus 1,99 euro opłaty za transakcję. Po zapłaceniu wniosek zostanie wysłany i otrzymasz potwierdzenie.

Po tym kroku musisz tylko czekać na odpowiedź!

Weryfikacja danych

Dane przesłane w formularzu są weryfikowane przez Policję oraz Straż Graniczną – w Estonii są to organy odpowiedzialne za weryfikację imigrantów i kontrolę nad imigracją. Czas potrzebny na weryfikację wynosi do 10 dni, jeżeli nie ma żadnych problemów, to zazwyczaj proces trwa nawet krócej. W razie problemów estoński urzędnik kontaktuje się z osobą, która złożyła aplikację.

Większość komunikacji z urzędem odbywa się poprzez wymianę e-maili. Na każdym etapie rozpatrywania wniosku jesteśmy o tym informowani, dodatkowo podawane są maksymalne daty załatwienia sprawy i dane osoby kontaktowej. Estońskie urzędy działają bardzo sprawnie i pozwalają na szybkie załatwienie sprawy.

Odbierz pakiet e-rezydenta!

We wniosku podaje się miejsce, w którym chce się odebrać pakiet e-rezydenta. W Polsce dostępne jest tylko jedno miejsce – jest to Ambasada Republiki Estońskiej w Warszawie, która znajduje się na ul. Karwińskiej 1. Można jednak wybrać inne dowolne miejsce na świecie, gdyż miejsce zamieszkania nie ogranicza opcji odbioru.

Po pozytywnej weryfikacji otrzymuje się maila z potwierdzeniem. Zazwyczaj po kilku dniach wysyłana jest prośba o wskazanie terminu, w którym możemy odebrać kartę w wybranej placówce.

Do odbioru potrzebny jest dowód tożsamości (użyty we wniosku), należy zostawić odcisku palców.

Cały proces, od złożenia wniosku po odbiór dokumentów, trwa maksymalnie do czterech tygodni, o ile nie ma po drodze problemów.

Co składa się na pakiet e-rezydenta?

Pakiet e-rezydenta składa się z:

  • karty
  • czytnika
  • koperty z kodem PIN i PUK.

Do używania karty wymagana jest aktywacja. Jest ona wydawana na cztery lata, po tym czasie będzie trzeba złożyć wniosek o przedłużenie e-rezydencji.

Aktywacja karty

  1. Rozpoczęcie użytkowania karty e-rezydenta rozpoczyna się od wejścia na stronę installer.id.ee. Strona ma także angielskie menu. Należy z niej pobrać oprogramowanie potrzebne do złożenia podpisu elektronicznego. Po instalacji wyłącz programy.
  1. Kartę trzeba włożyć do czytnika i podłączyć do komputera.
  1. Następnie należy na stronie politsei.ee/en/teenused/inquiries/ sprawdzić, czy karta jest aktywna – wystarczy podać jej numer. Testowe uwierzytelnienie należy przeprowadzić na stronie e-estonia.com/e-residents/welcome. Wystarczy kliknąć niebieski przycisk z napisem “Entrance”. Pojawi się nowe okienko, które w trzech prostych krokach pozwoli sprawdzić działanie karty. Potrzebny będzie kod PIN, określony jako PIN1 w pakiecie.

Jeżeli karta nie jest jeszcze aktywna nie musisz się martwić – spróbuj za kilka dni! Ambasada musi bowiem poinformować estońską policję o tym, że karta została odebrana. Jeżeli jednak karta mimo upływu czasu nie jest aktywna, warto napisać maila pod adres ppa@politsei.ee.

Logowanie do estońskich e-usług

Po pomyślnej aktywacji karty zaloguj się na tronie eesti.ee, która umożliwia dostęp do wszystkich e-usług w Estonii.

  1. Kliknij żółty przycisk “Enter” i zaloguj się przy pomocy karty ID.
  1. Ustaw dane w zakładce “My Data” i zmień adres e-mail na własny. Do każdej estońskiej karty jest przypisany domyślny adres e-mail, który można zmienić na swój adres.

Podpis cyfrowy przy pomocy karty e-rezydent

Największą wygodą, jaką daje karta, jest możliwość składania elektronicznego podpisu na dokumentach. Jak to zrobić?

  1. Włóż kartę do czytnika i podłącz do komputera.
  2. Wybierz dokumenty do podpisania i kliknij “Allkirjasta digitaalselt”, czyli “Podpisz cyfrowo”.
  3. Wskaż miejsce cyfrowego podpisu.
  4. Wybierz sposób podpisu (w tym przypadku karta ID)
  5. Podpisz dokument i potwierdź kodem PIN2. Gotowe!

Estoński e-podpis może być używany w polskich urzędach, do podpisywania umów i innych dokumentów. Wielu przedsiębiorców decyduje się więc na złożenie wniosku o e-rezydencję właśnie ze względu na podpis cyfrowy – jest to bowiem wygodniejsza i często tańsza opcja niż zakup certyfikatu do e-podpisu w Polsce.

Złożenie wniosku o e-rezydencję jest bardzo proste i daje dostęp do wielu usług. Dzięki e-rezydencji bez problemów założysz estońskie konto bankowe albo rozpoczniesz działalność. Kontakt z urzędami praktycznie odbywa się jedynie mailowo, co jest ogromną wygodą.

 

2 komentarze

  1. Major67

    19 listopada 2016 15:05

    Jak chce się założyć firmę, to taki statust jest bardzo potrzebny. Ważne, że ktoś zebrał takie informacje i można z nich korzystać w jednym miejscu. 🙂 Dzięki!

    Odpowiedz

Odpowiedz